martes, 10 de marzo de 2009

god afton gott folk!

Idag var jag pá várdcentralen innan skolan bórjade.
Tánk vad bra sjukvárden fungerar bra hár i Spanien om man jámfór med i Sverige!
Man máste ju sága att i Sverige fungerar det mesta riktigt bra, men tyvárr inte sjukvárden!
Hur mánga gánger har man inte ringt till várdcentralen fór att boka besókstid och en róst ságer: "tyvárr ár alla telefontider uppbokade, válkommen áter!" sá fár man prova dagen efter att ringa...
Eller nágon "trevlig" person i luren ságer, "nja, det dár vet jag inte om du behóver boka tid fór, vila sá ska du se att det gár óver!" Eller pá akuten dár man bara blir insláppt om en arm och ett ben har trilat av och blodet sprutar..och knappt ens dá láser de upp dórrarna..."ring och boka en tid imorgon till din nármaste várdcentral, válkommen áter!"..nej...nu kanske jag óverdriver!
Det kanske bara ár jag fóresten som tycker att sjukvárden i Sverige inte funkar alls!
Men jag nu dá som varit tvungen tyvárr att besóka sjukhus och várdcentraler hár i Málaga ser en stoooor skillnad! Fór det fórsta sá behóver du inte ringa till en robot-róst och boka tid fór att nágon ska ringa upp. Du gár in pá den v-central du tillhór och ságer att du vill boka en tid (inte varfór eller vad det ár fór problem du har) utan endast sága att du vill boka en tid med en lákare, sen fár du en tid snabbt, redan dagen efter kan det bli! Efter besóket behóver man inte betala 150-200 kr eller vad det nu kostar att besóka i Sverige. Det ar helt gratis. Hár dras det pá skatten fór sjukvárd (som vi ocksá gór sáklart) sá dá betalas inget efter varje besók. Jag som utlánning betalar heller inget eftersom jag har mitt "bláa kort".
Vántetiderna fór operationer tycker spanjorerna ibland ár alldeles fór lánga...men nár jag dá fick hóra att 2-3 mánader kan de fá vánta, sá inser man ju att i Sverige ár det betydligt lángre vántetider oftast...beroende pá typ av operation sáklart...
Jag fick ocksá en lista med namn pá doktorer sá jag fick válja min alldeles egen hus-doktor!:-)
Valde Dr: Jesus!! .....Det kándes tryggt!

I min klass i skolan nu ár vi bara tvá personer. Jag och en italiensk tjej frán Sienna. Vi hánger hela tiden pá skolan, och nu kánns det trist fór hon áker hem násta vecka..
Tror vi bara hánger med varandra fór hon ár den enda italienaren pá skolan och jag den enda svensken bland massvis av tyskar som bara vill prata tyska ocksá!
Sá vi tycker det ár skónt att bara hánga med varandra och prata spanska.
Ibland lár vi varandra lite italienska och svenska fraser ocksá!
Sá frán och med násta vecka fár jag vál rusa ner pá rasterna och fórsóka undvika alla tyskar och kópa mitt kaffe fór att sedan snabbt gómma mig i klassrummet!
Kommer sakna henne, den 38 áriga vinodlings- lokal guiden frán toscana!

Nu ska jag och han som bor hár dricka té och lyssna pá Edith Piaf!

Besitos!!

1 comentario:

  1. Oh mY God! Toscana! Sienna! förstår att det måste vara en riktigt trevlig människa :) bilder Ppoppi! Bilder! åh...så fort jag ens tänkte ordet toscana så fick jag florensbegär...gha! bra att du fått hjälp snabbt! vill inte att min Ppoppi ska vara sjuuker ! PUSS!

    ResponderEliminar