lunes, 30 de marzo de 2009

Slumpen eller Ódet??

Ibland vet jag inte om det vissa saker i mitt liv sker helt slump mássigt eller om det helt enkelt ár ódet...
Som mánga kanske vet nu (!?) sá har vi (jag och min sambo) beslutat oss fór att pga den ruggigt stora ekonomiska krisen hár i spanien som fórvárras varje dag, flytta till Kopenhamn alt Sverige.
Min biljett ár bokad tills den 13 maj och gubben kommer efter ca en manad sá jag hinner fixa endel innan han kommer, lgh etc...sen hade vi ju det hár med hunden dárá....han har ett fint eu pass:-)! men vilka vaccin behóvs? vad kostar allt? hur bokar man? mánga frágetecken.....jo....tillbaka dá till detta med slumpen/ódet, sá kom jag till skolan imorse och móttes av en vikarie just idag en kvinna som i vanliga fall jobbar som chef pá flygplatsen hár fór Norwegian Airlines (det bolaget jag bokat med:-) sá jag frágade henne om allt kring hunden och det visar sig att det enda de kollar efter ár passet, inga vaccin, inget annat, och kostar endast 30 euro att ta med honom! Och hon sa att vi skulle ringa till henne direkt nár vi ska boka hund platsen sá kunden hon góra det át oss! PUST.....
Dár ser man....plótligt hánder det! (eller hur de ságer pá triss-lott reklamen)...

Nehe...super trótt ska slótitta pá tv, ja! just det!!! vi har fátt en tv av Ivans kompis!!:-)) Que alegria!!!!!!! efter sá láng tid utan tv (8 mánader) tánk att man kan bli sá glad av en 24 tums tv!!!:-)
ikváll: MYSKVÁLL I SOFFAN!!!!

1 comentario:

  1. Hej Ann-Sofi!
    Jag sag pa min Msn att du har börjat blogga, sa jag har varit inne nagra ganger och läst.
    Konstig känsla egentligen, att läsa om ditt liv utan att du vet om det, nästan som att smygläsa i nagons dagbok....
    Jag är ledsen att vi tappat kontakten....... du var ju min bästa vän i högstadiet och vi hade det väldigt kul ihop.
    Lustigt att vi hamnade här nere i Spanien bada tva, synd bara att det är sa langt mellan Barcelona och Malaga, annars hade vi ju kunnat träffas.
    Jag sag att du planerar att flyga med din hund.
    Jag har ocksa hund och han flyger alltid med mig när jag ska hem till Sverige.
    När man reser till Sverige fran Spanien sa maste hunden vara avmaskad och rabiesvaccinerad. Just rabiesvaccineringen tar ganska lang tid eftersom man efter vaccinationen maste vänta i ngn manad och sedan ta blodprov och se om antikroppar har bildats. Det är när man landar i Sverige som tulltjänstemännen kontrollerar hundens chip/id.nr. och att stämplarna (vaccinationerna) i hundpasset stämmer.
    Du kan hitta all denna info pa jordbruksverkets hemsida. Jag är inte helt säker pa att Sverige och Danmark har samma regler, men det är nog bäst att kolla upp det!
    Annars kanske de tar din hund i tullen och sätter honom i karantän, och det kan ju ta flera manader.... inte kul.

    Stor kram / Kristin Konradsson

    ResponderEliminar